dijous, 27 de gener del 2011

Resum del programa Grundvig

El programa sectorial Grundtvig té com a meta millorar la qualitat i la dimensió europea de l'educació d'adults en un sentit ampli, incloent l'ensenyament formal, la no formal i l'ensenyament informal, inclòs l'autoaprenentatge.

La convocatòria 2011 està oberta i els plaços són:

Grundtvig: Formació en Pràctiques, primer termini
: 14 de gener de 2011, places posteriors: 29 d' abril de 2011, 16 de setembre de 2011

Grundtvig: Associacions i Grundtvig: Seminaris,
21 de febrer de 2011

Grundtvig: Projectes Multilaterals, Xarxes i Mesures d'acompanyament
28 de febrer de 2011

Grundtvig: Ajudanties, Projectes de Voluntariat per a persones grans,
31 de març de 2011

Més informació:

http://www.oapee.es/oapee/inicio/pap/grundtvig.html

http://ec.europa.eu/education/grundtvig/doc872_en.htm

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:290:0013:0014:ES:PDF


Programa

Subvenciona les següents accions descentralitzades gestionades per l'Agència Nacional:

* Associacions d'aprenentatge, al voltant de temes d'interès mutu per a les organitzacions participants dels països que les integren

* Ajudanties Grundtvig per al personal i futur personal formador de persones adultes de qualsevol matèria, que podrà realitzar una mobilitat de llarga durada per col·laborar en una institució d'educació de persones adultes, una ONG etc.

* Formació contínua del personal d'educació de persones adultes, a fi de millorar el desenvolupament professional del personal d'educació de persones adultes, facilitant l'assistència a cursos que afavoriran una formació de qualitat, millora de les competències i una visió més àmplia de l'aprenentatge permanent a Europa.

* Projectes de voluntariat per a gent gran, que facilitaran la realització d'intercanvis de persones voluntàries majors de 50 anys per a desenvolupar iniciatives basades en aplicació de coneixements i aprenentatge en un país europeu.

* Seminaris Grundtvig, acció mitjançant la qual institucions de l'àmbit de l'educació de persones adultes podran organitzar seminaris de temàtica variada adreçats a persones majors de 18 anys, que constituiran una experiència d'aprenentatge de caràcter europeu multinacional.

* Visites i intercanvis encaminats a millorar les competències educatives, de gestió i orientació del personal i futur personal d'educació de persones adultes mitjançant pràctiques d'observació en institucions afins, assistència a conferències o seminaris, etc.

* Visites preparatòries, una ajuda a la mobilitat perquè un representant d'una institució pugui assistir a un seminari de contacte o una reunió amb futurs socis.

També subvenciona les següents accions centralitzades, gestionades per l'Agència Executiva per a l'Educació, els mitjans audiovisuals i la Cultura.

* Projectes multilaterals, encaminats a millorar els sistemes d'educació de persones adultes mitjançant el desenvolupament i la transferència d'innovacions i bones pràctiques

* Xarxes temàtiques d'experts i organitzacions que treballen en el desenvolupament i la qualitat de l'ensenyament de persones adultes i la difusió de bones pràctiques

* Mesures d'acompanyament, altres iniciatives encaminades a promoure els objectius del programa Grundtvig.

Qui hi pot optar?


Qualsevol organització o institució que treballi en l'educació o formació, ja sigui formal, no formal o informal, de persones adultes pot participar.

Com a exemple, entre les organitzacions participants podem esmentar: els Centres d'Educació de Persones Adultes, les seves seccions i els seus serveis a les presons, les escoles oficials d'idiomes, els serveis d'educació no formal de persones adultes en universitats, conservatoris o escoles (estudis propis, associacions d'alumnes o de professors, associacions de pares, etc.), els ajuntaments i altres institucions en què es realitzen activitats de formació per a la població adulta, com biblioteques, serveis d'ocupació o centres de salut, les entitats sense ànim de lucre i ONGs, associacions que centrin el seu treball en la igualtat d'oportunitats, de gènere, en la integració d'immigrants, en la inclusió de grups en risc d'exclusió social, els centres de professors i altres institucions dedicades a l'actualització formativa de professionals, les empreses, etc.

No s'exclou en principi a cap institució o organització. El tipus de projecte, el públic o alumnat objectiu del mateix i els propis objectius de l'associació determinaran si és o no un candidat idoni.

Tipus d'associacions

A diferència de Comenius, on hi ha dos tipus d'associacions escolars, multilaterals i bilaterals, en Grundtvig només existeixen associacions multilaterals.

Han de participar-hi un mínim de 3 institucions o organitzacions elegibles, de 3 països participants en el Programa d'aprenentatge permanent. Els països participants en el programa són els 27 Estats membres de la UE, Noruega, Liechtenstein, Islàndia i Turquia.

Com es sol·licita?

En el formulari de sol licitud de l'associació s'inclou una relació dels criteris d'elegibilitat, que també figura a la Convocatòria de propostes del PAP. Les principals condicions d'elegibilitat estan relacionades amb aspectes formals, com ara l'ús del formulari correcte, emplenar el mateix en la seva totalitat i enviar-ho abans que acabi el termini de presentació. És important destacar que, en el cas de sol licituds d'associació, el coordinador és el responsable d'emplenar el formulari, una vegada que el contingut hagi estat acordat conjuntament entre els centres participants. El coordinador enviarà una còpia del formulari a tots els socis participants, que cada un dels quals ha de signar i enviar a l'Agència Nacional del seu país. Cal advertir que les Agències Nacionals també podrien demanar als candidats que enviïn documentació acreditativa específica del seu país.

Els formularis de sol licitud es publiquen a la web. Cal no oblidar que la sol licitud en línia només pot fer-la el coordinador. Les institucions associades rebran del coordinador el formulari en format PDF. Tant coordinador com associats hauran de presentar dos exemplars signats que s'han d'enviar, juntament amb la documentació addicional establerta a la convocatòria nacional, un a l'Agència Nacional i un altre a l'autoritat educativa corresponent de la seva comunitat autònoma.

Avaluació

Les sol licituds de associacions són avaluades al país coordinador per experts prèviament seleccionats per l'Agència Nacional. Dos experts avaluen cada sol·licitud d'acord amb un full d'avaluació comú. La mitjana dels punts assignats per aquests experts serà la qualificació final de la qualitat de la sol·licitud. Si hi ha molta divergència entre els punts assignats pels experts, aquests intentaran arribar a un acord comú, o bé es podrà demanar l'avaluació de la sol licitud per part d'un tercer expert.

Hi ha països participants que han decidit publicar prioritats nacionals aplicables als candidats del seu país. Això significa que, a l'hora de seleccionar les associacions, els centres candidats d'aquests països poden obtenir punts addicionals si aborden una o més prioritats nacionals. La llista de totes les prioritats nacionals de 2010 i de tots els països està publicada al lloc web de la Comissió, en la adreça: http://ec.europa.eu/education/programmes/llp/comenius/index_en.html. Les prioritats nacionals espanyoles s'estableixen en la convocatòria nacional i en l'última convocatòria no s'han establert.

Què es sol·licita? Tipus de subvencions

Les institucions o organitzacions que demanin una subvenció d'associació podran triar entre 4 imports d'ajuda en funció del nombre de mobilitats (una mobilitat és el viatge d'una persona) que realitzaran durant un període de 2 anys: 4, 8, 12 o 24 mobilitats per a les associacions d'aprenentatge Grundtvig. Els centres han de triar un import d'ajuda que es correspongui amb un nombre de mobilitats que sigui realista per a ells. Abans de presentar la sol licitud, els sol licitants han de tenir clar el nombre total de personal i alumnes que viatjaran a l'estranger durant la vida de l'associació. Cada institució participant en una mateixa associació podrà demanar un import d'ajuda diferent, segons les seves pròpies necessitats.
A què es refereix exactament "una mobilitat"?

En el marc d'una associació d'aprenentatge Grundtvig, una mobilitat és un viatge d'una persona a l'estranger, realitzat a una institució associada. No computen com mobilitats els viatges dins del mateix país o entre diversos països de l'estranger. És obligatori que les mobilitats mínimes siguin realitzades per personal o alumnat de la pròpia institució sol.licitant. Altres persones d'institucions col.laboradores o similars podran viatjar amb càrrec als fons del projecte, però els seus mobilitats no computaran dins del nombre mínim de mobilitats convingut que haurà de realitzar durant el projecte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada